Облік витрат в ЗОЗ. Яку методику обрати?

Хтось, прочитавши заголовок статті, може запитати: «А хіба є вибір?». Порядок обліку витрат регламентовано НП(С)БО 16 та НП(С)БОДС 135 «Витрати». Стандарти бухгалтерського обліку є обов’язковими для всіх українських підприємств та установ, зокрема й для тих, які працюють у сфері охорони здоров’я. Тож про який вибір ідеться? Дізнайтеся про це з циклу публікацій, присвячених обліку витрат, а також управлінню ними, який розпочинаємо цією статтею.


Медичні послуги та їх класифікація

Відповідно до абз. 15 ст. 3 Основ законодавства медична послуга — «це послуга, що надається пацієнту закладом охорони здоров’я <…> та оплачується її замовником». Отже, однією з характеристик медичної послуги є її платність.

Важливо!

Будь-яка послуга, що її надає медичний заклад, є платною — і відповідно до законодавства, і за економічною суттю.

Проте і в законодавстві, і на практиці медичні послуги поділяють на безоплатні та платні. Зокрема, у ст. 49 Конституції України зазначено, що «у державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно». За послуги, які є безоплатними для пацієнтів, медичні заклади отримують кошти від НСЗУ (в межах програми медичних гарантій). Проте, з одного боку, за певних умов отримувачами таких коштів можуть бути і приватні медичні заклади, і ФОПи, які мають медичну ліцензію, з іншого — законодавство не забороняє державним та комунальним ЗОЗ на доповнення до безоплатних надавати і платні послуги.

Визначення поняття «медичні послуги» наведено також у Типовій формі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженій Постановою № 410, проте це визначення охоплює лише ті послуги, які оплачує НСЗУ.

Крім платності / безоплатності, медичні послуги мають багато інших характеристик, на які варто зважати, визначаючи їх вартість та аналізуючи витрати ЗОЗ у розрізі конкретних послуг чи груп послуг.

Передусім слід звернути увагу на певні групи послуг, визначені законодавством:

  • медичні послуги, що входять до пакетів програми медичних гарантій та підлягають оплаті коштом НСЗУ;

Визначення медичної послуги як такої, що підлягає оплаті за тарифом, встановленим для відповідного пакета медичних послуг, здійснюється НСЗУ за основним діагнозом та/або проведеними медичними процедурами чи хірургічними операціями, зазначеними у відповідному медичному записі, внесеному в електронну систему охорони здоров’я, відповідно до затвердженої МОЗ таблиці зіставлення медичних послуг із кодами національного класифікатора НК 025:2021 «Класифікатор хвороб та споріднених проблем охорони здоров’я» та/або національного класифікатора НК 026:2021 «Класифікатор медичних інтервенцій», затверджених Мінекономіки, у разі відповідності специфікаціям та умовам закупівлі.

 Пункт 9 Порядку № 1440

  • медичні послуги, що входять до Переліку № 1138;
  • медичні послуги, звільнені від оподаткування податком на додану вартість відповідно до пп. 197.1.5 Податкового кодексу України.

За обсягом і характером процедур медичні послуги поділяють на:

  • прості;
  • складні;
  • комбіновані;
  • комплексні.

Вартість комплексних послуг зазвичай визначають шляхом об’єднання вартості послуг інших груп. Належність послуг до певної категорії медичні заклади визначають самостійно.

За охопленням пацієнтів розрізняють послуги:

  • індивідуальні (таких абсолютна більшість);
  • групові.

З погляду впливу на кінцевий результат, медичні послуги поділяють на:

  • основні;
  • допоміжні.

Поняття «допоміжні послуги» використане в Методиці № 1075, відповідно до п. 4 якої є два види таких послуг:

  • допоміжні послуги, пов’язані з накладними витратами (їх надають іншим відділенням / підрозділам адміністративні підрозділи ЗОЗ) (абз. 2 п. 4);
  • допоміжні послуги, пов’язані із забезпеченням діагностики та лікування (їх надають основним клінічним відділенням допоміжні медичні підрозділи ЗОЗ (абз. 4 п. 4). Зі свого боку, «основні клінічні відділення — структурні підрозділи, які безпосередньо надають пацієнтам медичні послуги» (абз. 8 п. 4 Методики № 1075).

Витрати, пов’язані із наданням допоміжних послуг, мають бути включені до вартості основних медичних послуг. З цією метою зазначені витрати розподіляють за певними критеріями. І це — одне з найскладніших завдань визначення вартості.

Медична послуга: від витрат до собівартості

Проте повернімося до платних та безоплатних послуг. Наразі співвідношення між ними законодавством не регламентовано (хоча на початку медичної реформи таке було), тож медичні заклади (їх засновники, власники або керівники) вирішують це питання на власний розсуд.

А питання непросте, адже платні послуги — це:

  • з одного боку, додаткові можливості і для пацієнтів, і для медичних закладів. Пацієнти в одному місці можуть отримати більше послуг, а медичні заклади заробляють додаткові кошти, які можуть спрямувати на придбання сучасного обладнання, підвищення заробітної плати працівникам тощо;
  • з іншого боку, чималий клопіт, адже часто-густо платні послуги потребують додаткових ресурсів (зокрема відповідного обладнання) та ретельних розрахунків. Поява в діяльності медичного закладу комерційної складової потребує нових підходів з організаційно-управлінського та економічно-бухгалтерського поглядів. 

Отже, медичним закладам, які надають одночасно і безоплатні, і платні послуги, варто вжити заходів, щоб:

  • переглянути або запровадити певні елементи управлінського обліку, зокрема, ті, що пов’язані з аналізом витрат та контролем за ними;
  • органічно вписати в обліковий та управлінський технологічний процес розрахунки різних видів собівартості — планової та фактичної, виробничої та повної тощо.

Водночас мета аналізу витрат буде різною для безоплатних і платних послуг.

У першому випадку вартість послуг встановлено на законодавчому рівні, отже, вплинути на неї ані медичний заклад, ані органи місцевого самоврядування (власники медичних закладів) не можуть. Натомість вони можуть (і мають!) контролювати витрати, щоб розуміти, чи покриває вартість послуги її фактичну собівартість.

У другому випадку зростає значущість планової собівартості, адже від неї (відповідно до деяких інших факторів ціноутворення) залежить вартість платної послуги та її ціна. Крім того, розрахунок планової собівартості може стати найважливішим (або, принаймні, одним з таких) чинником під час визначення переліку платних послуг, які надаватиме медичний заклад.

Собівартість у законодавстві й на практиці

База даних «Термінологія законодавства» на офіційному сайті Верховної Ради України (розділ «Законодавство України») містить 40 термінів, до складу яких входить слово «собівартість». Переважно це відомчі галузеві інструкції, зокрема, й такі, що їх використовують для розрахунку цін або встановлення тарифів на певні послуги. Проте в цьому разі важливо не те, що є, а те, чого немає. Серед 40 термінів немає жодного, який би стосувався сфери охорони здоров’я. Це по-перше. А по-друге, серед них немає термінів, визначення яких було б наведене у стандартах бухгалтерського обліку або в інших нормативно-правових актах, що належать до бухгалтерського законодавства. Забігаючи дещо наперед, зазначимо: у Методиці № 1075 поняття «собівартість» взагалі не використовують.

Те, що немає визначення терміна в бухгалтерських нормативно-правових актах, не випадково, бо очевидно собівартість — це сума витрат. Але в різних випадках до собівартості включають різні витрати. Все залежить від того, хто та з якою метою робить розрахунки.

Важливо!

Поняття «собівартість» практично завжди потребує уточнення: про яку саме собівартість ідеться у конкретному випадку, адже собівартість може бути різною, що й підтверджують нормативні акти, зокрема й НП(С)БО 16.

НП(С)БО 16 виділяє два види собівартості:

  • собівартість реалізованої продукції, робіт, послуг (її ще називають собівартістю реалізації);
  • виробнича собівартість продукції, робіт, послуг.

Обидва види нерозривно пов’язані один з одним, адже виробнича собівартість є основою собівартості реалізації.

Для медичних закладів собівартість реалізації — це собівартість наданих медичних послуг, ну а поняття «виробнича» цілком логічно вписується у словосполучення «виробнича собівартість медичної послуги».

У п. 17 НП(С)БО 16 перелічено ті види витрат операційної діяльності, які не включають до собівартості реалізації. Це:

  • адміністративні витрати;
  • витрати на збут;
  • інші операційні витрати.

Зауважимо: всі ці види витрат більшою чи меншою мірою притаманні медичним закладам. Очевидно, що всі вони мають бути враховані при визначенні ціни. Тож на практиці, зокрема, в управлінському обліку активно використовують поняття «повна собівартість», зрозуміле не лише бухгалтерам та економістам, а й іншим управлінцям. Ну а від повної собівартості до ціни — лише один крок. Утім, навіть із цього стислого аналізу зрозуміло: щоб зробити цей крок, потрібно пройти чималий шлях, адже формування собівартості — процес складний та багатоетапний.

Варто також згадати про те, що собівартість (як і витрати) може бути:

  • плановою;
  • фактичною.

У НП(С)БО 16, так само, як і в Методиці № 1075, йдеться про фактичні витрати, а отже, й фактичну собівартість (вартість). З метою визначення ціни залежно від ситуації використовують і планову, і фактичну собівартість.

Звісно, визначаючи вартість платних послуг, у певних випадках можна орієнтуватися на:

  • вартість, визначену законодавством для безоплатних послуг;
  • методику розрахунку вартості послуги з медичного обслуговування (Методику № 1075), яка, безумовно, заслуговує на увагу і потребує ретельного вивчення головними бухгалтерами та економістами ЗОЗ.

Методика № 1075 як інструмент «внутрішнього управління витратами»

Те, що Методика № 1075 не є обов’язковою, знають, мабуть, всі зацікавлені особи. Згідно з п. 2 Методики визначені нею принципи розрахунку вартості медичної послуги можуть застосовувати:

  • МОЗ та НСЗУ під час розроблення пропозицій щодо тарифів та коригувальних коефіцієнтів на медичні послуги в межах програми медичних гарантій;
  • референтні ЗОЗ (тобто визначені МОЗ медичні заклади, витрати яких аналізують з метою розрахунку єдиних тарифів на медичні послуги в межах програми медичних гарантій) — для ведення обліку та проведення аналізу фактичних витрат, пов’язаних із наданням зазначених послуг.

Іншим медичним закладам автори Методики № 1075 пропонують використовувати її «як один з інструментів поліпшення внутрішнього управління витратами». Отже, головним бухгалтерам і економістам медичних закладів варто ретельно вивчити її зміст, адже без цього годі зрозуміти, чи можливо й чи доцільно використовувати її у конкретному ЗОЗ, і якщо використовувати, то як саме.

Будемо відверті, бухгалтеру (економісту, керівнику, управлінцю), який розуміє, що таке собівартість і навіщо вона потрібна, сама собою методика, описана в Методиці № 1075, не надто допоможе. Ну а тим, хто не розуміє, не допоможе взагалі. Чому? Щоб зробити розрахунки за зразком, наведеним у Методиці, потрібно:

  • розуміти загальні принципи розрахунку собівартості й розподілу витрат;
  • мати певний досвід управління собівартістю;
  • вміти не лише аналізувати показники, які використано у Методиці, а й відчувати їх, аби за потреби замінити на відповідніші для конкретного ЗОЗ;
  • розуміти вплив структури ЗОЗ на розподіл витрат (структура конкретного ЗОЗ може не збігатися зі структурою, на якій побудовано приклад).

До того ж не завжди вдале подання й дещо заплутаний опис ускладнюють сприйняття формул, використаних для розрахунків. Насправді формули не надто складні й розрахунок доволі зрозумілий.

Методика № 1075 як офіційний документ

Варто розрізняти саму методику як інструмент розрахунку собівартості медичної послуги та Методику № 1075 як документ. На відміну від методики-інструменту, методика-документ може стати у пригоді всім без винятку медичним закладам. Чим саме? Назвемо лише кілька переваг Методики № 1075.

Офіційний статус

Постанова КМУ — це серйозно й солідно. Посилання на нормативно-правовий акт, затверджений постановою КМУ, додає вагомості та підсилює юридичну значущість будь-якого внутрішнього документа медичного закладу, чи це буде його статут, чи документ про облікову політику або обґрунтування вартості медичних послуг. Посилання на Методику № 1075 може стати вирішальним аргументом:

  • під час «дружньої» бесіди із перевіряльниками різного гатунку;
  • у разі дискусії із власником ЗОЗ, особливо, коли власник — не людина чи люди, а орган (звісно, йдеться про орган місцевого самоврядування);
  • у випадку вирішення суперечки в суді.

Терміни та приклади

Надзвичайно корисним є визначення низки термінів, підкріплене тим самим офіційним статусом, а також прикладами. Лише у Методиці наведено визначення термінів «одиниця послуг», «вартість одиниці послуги», «центр витрат», «критерії розподілу» тощо та наведено приклади і одиниць послуг, і центрів витрат, і критеріїв розподілу.

Опис етапів

Не менш корисним є і опис послідовності дій (етапів) визначення вартості медичних послуг. Ця послідовність є доволі логічною і може бути використана як алгоритм навіть тими ЗОЗ, які для розрахунку вартості медичних послуг використовуватимуть іншу методику.

Рекомендаційний характер

У поєднанні із певною недомовленістю рекомендаційний характер документа:

  • створює умови для гнучкого використання Методики № 10754;
  • сприяє можливості підлаштувати її під потреби конкретного медичного закладу.

Недоліки Методики № 1075

Утім, Методика № 1075 навряд чи може претендувати на роль «універсальної національної системи розрахунку вартості послуг з медичного обслуговування», як це зазначено в її п. 1. Хоча б тому, що універсальність погано поєднується з обмеженням сфери застосування, заявленим у тому самому п. 1. До того ж Методиці не бракує й недоліків, серед яких можна виокремити такі:

1) застосування витратного методу, орієнтованість на фактичні витрати обмеженої кількості конкретних референтних ЗОЗ, обраних за невідомим принципом;

2) наявність невідповідностей стандартам бухгалтерського обліку, передусім П(С)БО 16, зокрема, дивне ставлення до капітальних витрат та амортизації, які, як зазначено, у пп. 3 п. 7 Методики № 1075 «не враховуються під час проведення аналізу витрат за цією Методикою, а враховуються додатково». Чому і як саме, — Методика не уточнює;

3)  надмірне узагальнення та усереднення, яке може призвести до спотворення окремих показників.

Отже, є аргументи як за, так і проти застосування Методики № 1075 для визначення вартості платних медичних послуг, що їх надають ЗОЗ. З практичного погляду, варто взяти з Методики те, що може бути корисним конкретному медичному закладу.

Визначення собівартості як технологічний процес

З технологічного погляду, розрахунок собівартості є доволі складним процесом, який залежить від багатьох факторів і містить декілька послідовних етапів. Причому послідовність етапів диктує логіка. Тож опис цих етапів, який має Методика № 1075, може бути корисним навіть тим медичним закладам, які не планують застосовувати методику як таку.

Відповідно до п. 6 Методики № 1075 передбачено такі етапи:

1) стандартизація переліку клінічних відділень та структурних підрозділів ЗОЗ;

2) класифікація підрозділів / відділень ЗОЗ за типами центрів витрат;

3) визначення видатків, які включатимуться до розрахунку витрат;

4) розподіл прямих витрат між усіма структурними підрозділами / відділеннями ЗОЗ;

5) визначення критеріїв розподілу витрат;

6) розподіл непрямих витрат;

7) виконання покрокового розподілу витрат «зверху донизу».

У подальших публікаціях розглянемо кожен етап докладніше, але, зважаючи на рекомендаційний характер Методики № 1075, доповнимо їх власними міркуваннями, зокрема щодо відповідності нормам НП(С)БО 16.

Нормативні акти

Основи законодавства — Основи законодавства України про охорону здоров’я від 19.11.92 р. № 2801-XІІ

Постанова № 410 — Постанова КМУ від 25.04.2018 р. № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій»

Порядок № 1440 — Порядок реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2022 році, затверджений постановою КМУ від 29.12.2021 р. № 1440

Методика № 1075 — Методика розрахунку вартості послуги з медичного обслуговування, затверджена постановою КМУ від 27.12.2017 р. № 1075

Перелік № 1138 — Перелік платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров’я та вищих медичних навчальних закладах, затверджений постановою КМУ від 17.09.96 р. № 1138

НП(С)БО 16 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.99 р. № 318