Публічні закупівлі під час війни. «Особливостей…» побільшало

Публічні закупівлі, які є важливим складником діяльності медичних закладів, під час війни (як і в мирний час) здійснюють із дотриманням правил і процедур, установлених законодавством. Проте через воєнний стан їх здійснюють із певними особливостями, метою яких є забезпечення «захищеності замовників від воєнних загроз». Саме так цю мету визначено у постанові КМУ від 12.10.2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України  «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Постанова № 1178), яка набрала чинності 19.10.2022 р.

Аналіз цієї постанови, а також інших змін у сфері публічних закупівель — у публікаціях «Публічні закупівлі під час війни. Компроміс між швидкістю та конкурентністю» (№ 1/2023) та «Публічні закупівлі у режимі воєнного стану. Нормативне підґрунтя та офіційні роз’яснення» (№ 1/2023).

Після набрання чинності Постановою № 1178 до неї та затверджених нею «Особливостей…» неодноразово вносили зміни, частину з яких враховано під час підготовки згаданих публікацій. Проте вже після розміщення публікацій «Особливості…» знов доповнили. Зміни затверджено постановами КМУ:

  • від 20.12.2022 р. № 1406 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 641 і від 12 жовтня 2022 р. № 1178»:
  • від 27.12.2022 р. № 1482 «Про реалізацію експериментального проекту щодо будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об'єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури»;
  • від 30.12.2022 р. № 1495 «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (набрала чинності 3 січня 2023 року) (далі — Постанова № 1495).

І якщо невелика за обсягом постанова № 1406 стосується лише закупівель природного газу, а у постанові № 1482 йдеться про закупівлі, пов’язані із захистом паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, то зміни, затверджені Постановою № 1495, є важливими для всіх учасників публічних закупівель.   

Як зазначено у листі Мінекономіки від 13.01.2023 р. № 3323-04/1723-06, метою Постанови № 1495 є забезпечення проведення публічних закупівель із застосуванням електронної системи закупівель (далі — ЕСЗ) в умовах стабілізаційних та аварійних відключень електричної енергії на території України, зокрема забезпечити рівні умови участі для учасників процедури закупівлі.

Відповідно до затверджених змін з 03.01.2023 р. відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону навіть у випадку, якщо подані дві і більше тендерні пропозиції. ЕСЗ після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначеного замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, буде розкривати всю інформацію, зазначену в тендерній пропозиції, у тому числі інформацію про ціну / приведену ціну тендерної пропозиції. Оцінка тендерної пропозиції проводиться ЕСЗ автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, визначених замовником у тендерній документації, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідною, тобто, ЕСЗ визначає найбільш економічно вигідною ту тендерну пропозицію, ціна / приведена ціна якої є найнижчою на момент закінчення прийому тендерних пропозицій.

Повний текст листа Мінекономіки від 13.01.2023 р. № 3323-04/1723-06 додано до публікації «Публічні закупівлі у режимі воєнного стану. Нормативне підґрунтя та офіційні роз’яснення» (№ 1/2023).