Вступ

Навіть така шляхетна справа, як надання медичної допомоги, з погляду організації, є господарською діяльністю (ст. 17 Основ законодавства України про охорону здоров’я). Метою господарської діяльності, як відомо, є отримання прибутку. Чи не суперечить комерційний підхід до медичної справи самій суті цієї справи, її призначенню? Однозначної відповіді на це запитання немає й, вочевидь, не може бути. Причина — невіддільність соціальної та економічної складових медичної послуги.

Якісна медицина — це високопрофесійні лікарі, сучасне технологічне обладнання,  комфортні умови для пацієнтів. Отже, потрібне належне фінансування. Не відмовляючись від своєї участі в цьому процесі, держава докладає певних зусиль, аби залучити до нього якомога ширше коло осіб: страхові компанії, юридичних осіб, пацієнтів. Медичні заклади, зокрема й ті, які ще донедавна існували винятково за рахунок бюджетних коштів, мають навчитися заробляти самі. Зароб­ляти і правильно витрачати зароблене. При цьому друге є не менш важливим, ніж перше.

Як свідчить практика, частка платних послуг у медичних закладах комунальної власності (а саме вони є підґрунтям системи охорони здоров’я країни) поки що не надто велика. Серед причин можна назвати і відчутну законодавчу неврегульованість, і недостатнє усвідомлення органами місцевого самоврядування своєї ролі в здійсненні медичної реформи, і не в останню чергу — неготовність самих медичних закладів до повноцінної комерційної діяльності, важливою складовою якої є формування і встановлення цін на медичні послуги.

Не те щоб цей механізм був зовсім новим і незрозумілим. Ні! Певні уявлення щодо нього має майже кожна доросла людина. Проте одна річ — загальні уявлення, і зовсім інша — потреба застосувати такий механізм у ситуації, коли від цього залежить чи то виживання, чи то процвітання, чи просто нормальне існування самого медичного закладу, а також те, чи будуть задоволені його пацієнти. Велика відповідальність зумовлює велику занепокоєність і таке ж велике бажання зробити все правильно.

Власне, більшість успішних управлінських рішень розпочинається саме з БАЖАННЯ ЗРОБИТИ. За можливості — зробити правильно. Після цього розпочинається пошук отого самого, що можна назвати «правильно». Яка ціна медичної послуги буде правильною? Чи існують такі чарівні інструкції, формули чи програми, скориставшись якими, можна швидко і легко скласти найправильніший прайс-лист і назавжди позбутися проблеми? На жаль! Ані інструкцій, ані готових рішень не існує. Ба більше, не існує і самої правильної ціни.

«У сфері медичного обслуговування не існує «справжньої» або «правильної» вартості, оскільки фактичні витрати у цій сфері визначаються багатьма суб’єктивними факторами впливу, в тому числі специфікою поведінки пацієнтів — споживачів медичних послуг, специфікою професійної поведінки медичного персоналу та якістю управлінських рішень керівників медичних закладів». 

Важко уявити, але наведений фрагмент — цитата з нормативного акта Міністерства охорони здоров’я, щоправда, вже давно не чинного. Глибинне усвідомлення думки, закладеної в ньому, допоможе не розгубитися тоді, коли ви опинитесь сам на сам з численними методиками і методами, способами, схемами, варіантами тощо. Їх чисельність свідчить: ані наука, ані практика не спромоглися винайти «чарівну пігулку». З практичного погляду це означає, що кожному, хто буде долучатися до ціно­утворення, доведеться вив­чати чуже, але спиратися на власні ЗНАННЯ та ДОСВІД.

Утім, власні знання бажано помножити на досвід і знання колег. Питання «Хто має займатися ціноутворенням: бухгалтер чи економіст?» має просту відповідь — і бухгалтер, і економіст, і керівник закладу, і юрист, і, звісно ж, інші фахівці (лікарі, спеціалісти з обладнання тощо). Одним словом, має бути добре згуртована КОМАНДА, а роботи вистачить усім. До речі, не забудьте запросити до команди власника або його представників (якщо власником є орган місцевого самоврядування чи держава). Це допоможе уникнути тих проб­лем, які сьогодні (за інформацією з різних регіонів країни) гальмують комерційний розвиток закладів охорони здоров’я, зокрема деякі органи місцевого самоврядування намагаються штучно зменшувати ціни на медичні послуги.

В ідеалі кожна послуга має бути рентабельною (прибутковою), тож управлінському персоналу медичних закладів варто вжити заходів, щоб органічно вписати в обліковий технологічний процес відповідні розрахунки: планову, виробничу та повну собівартість, аналіз та контроль витрат тощо. Звісно, медичні заклади можуть надавати і нерентабельні платні послуги (соціальні проєкти, пільгові пацієнти тощо). Проте власники й керівники таких медичних закладів мають усвідомлювати економічні наслідки цього й заздалегідь визначати джерело покриття відповідних витрат.

І ще одна цитата — ч. 2 ст. 15 чинного Закону про ціни. Нехай вона надасть вам РІШУЧОСТІ у спілкуванні з представниками влади і численними перевіряльниками.

«Установлення Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування державних регульованих цін на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, без визначення джерел для відшкодування різниці між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів не допускається і може бути оскаржено в судовому порядку».

Список скорочень

ЄСВ — єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування
ЗОЗ — заклад (заклади) охорони здоров’я
КНП — комунальне некомерційне підприємство (підприємства)
МОЗ — Міністерство охорони здоров’я України
НСЗУ — Національна служба здоров’я України
ПМГ — програми медичних гарантій (програми державних гарантій медичного обслуговування населення)

Нормативні акти

Основи законодавства — Основи законодавства України про охорону здоров’я від 19.11.1992 р. № 2801-XІІ

Закон № 2168 — Закон України від 19.10.2017 р. № 2168-VІІІ «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»

Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.1999 р. № 996-XІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»

Закон про ціни — Закон України від 21.06.2012 р. № 5007-VI «Про ціни і ціноутворення»

Методика № 1075 — Методика розрахунку вартості послуги з медичного обслуговування, затверджена постановою КМУ від 27.12.2017 р. № 1075

Постанова № 1548 — постанова КМУ від 25.12.1996 р. № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)»

Постанова № 410 — постанова КМУ від 25.04.2018 р. № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій»

Постанова № 133 — постанова КМУ від 15.02.2021 р. № 133 «Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у II—IV кварталах 2021 року»

Порядок № 133 — Порядок реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у II—IV кварталах 2021 року, затверджений постановою КМУ від 15.02.2021 р. № 133

Постанова № 65 — постанова КМУ від 05.02.2020 р. № 65 «Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році та I кварталі 2021 року» /дію постанови припинено/

Ліцензійні умови — Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджені постановою КМУ від 02.03.2016 р. № 285

Перелік № 1138 — Перелік платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров’я та вищих медичних навчальних закладах, затверджений постановою КМУ від 17.09.1996 р. № 1138

Класифікатор медпослуг — Тимчасовий галузевий класифікатор медичних процедур (послуг) та хірургічних операцій, затверджений наказом МОЗ від 14.02.2007 р. № 67 (в редакції наказу МОЗ від 28.03.2019 р. № 688)

Наказ № 494 — наказ МОЗ від 07.08.2015 р. № 494 «Про деякі питання придбання, перевезення, зберігання, відпуску, використання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у закладах охорони здоров’я»

Правила № 242 — Правила утилізації та знищення лікарських засобів, затверджені наказом МОЗ від 24.04.2015 р. № 242

НП(С)БО 16 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.1999 р. № 318

НП(С)БО 7 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. № 92

НП(С)БО 9 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну від 20.10.1999 р. № 246

Положення № 88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 05.06.1995 р. № 88

Наказ № 193 — наказ Міністерства статистики України від 21.06.1996 р. № 193 «Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів»

Методичні рекомендації № 635 — Методичні рекомендації щодо облікової політики підприємства, затверджені наказом Мінфіну України
від 27.06.2013 р. № 635

Методрекомендації № 1428 — Методичні рекомендації ведення обліку лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я, затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я Украї­ни від 09.09.2014 р. № 635 (у редакції наказу МОЗ від 24.06.2019 р. № 1428)

Методрекомендації щодо облікової політики — Методичні рекомендації щодо облікової політики суб’єкта державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11

Методрекомендації з обліку запасів — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, зат­верджені наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 р. № 11

Методрекомендації № 373 — Методичні рекомендації з формування собівартості продукції (робіт, послуг) у промисловості, затверджені наказом Міністерства промислової політики України від 09.07.2007 р. № 373